donderdag, januari 12, 2006

Vergelijking VoIP aanbieders

Op dit moment is Skype de meest gebruikte en qua functionaliteit meest geavanceerde aanbieder. Skype biedt perfecte geluidskwaliteit en ook de recent geïntroduceerde videoconferencing optie werkt uitstekend. Andere aanbieders zoals Vonage en Netzerovoice bieden interessante opties voor zakelijk gebruik zoals faxmogelijkheden en integratie van e-mail. Sommige abonnementen van Vonage maken het mogelijk gratis naar bijvoorbeeld mobiele en vaste nummers te bellen.
Het buzz-word ‘Web 2.0’ wordt door Gizmo omhelst en Dialpad (dat recentelijk is overgenomen door Yahoo) richt zich puur op telefonie tegen lage kosten, zonder fratsen dus.

VoIP aanbieders

Hoewel het niet erg eenvoudig is om de verschillende aanbieders te vergelijken, hoop ik dat het onderstaande lijstje een goed overzicht kan geven van de sterke punten van de VoIP aanbieders:

  1. Videoconferencing: Skype, andere aanbieders lopen lichtjaren achter.
  2. Integratie e-mail / fax etc.: Vonage, Skype, Gizmo, Stanaphone en Totalcall.
  3. Organizer functies: Vonage, Gizmo, Stanaphone en Totalcall.
  4. Geschikt voor persoonlijk gebruik: Voipbuster, VoipStunt, Dialpad, Skype, Gizmo, Jajah en Peneo.
  5. Zakelijk gebruik: Vonage, Netzerovoice, Stanaphone, Totalcall.
  6. Bij alle aanbieders zijn de gesprekken binnen het eigen het netwerk van de aanbieder gratis, de kosten van gesprekken naar vaste en mobiele telefoons verschillen nogal per aanbieder.
    Het goedkoopst voor bellen naar vaste nummers zijn VoipStunt en Voipbuster (hierbij is het bellen naar veel landen volledig grátis!) Vonage en Voiceeclipse bieden gratis gesprekken aan bij het afnemen van een abonnement.
  7. Ook bij het bellen naar mobiele nummers zijn VoipStunt, Voipbuster, Vonage, en Voiceeclipse het goedkoopst (hoewel bij de laatste twee het dus noodzakelijk is een abonnement af te sluiten).
  8. Laagste tarieven:
  9. Installatie, beschikbaarheid van starterkits: Skype, Stanaphone, Totalcall, Skypho, Voiceeclipse, Sip2go.

Deze lijst is overigens absoluut niet compleet, ik stel jullie eventuele op- en aanmerkingen in het reactieformulier dan ook zeer op prijs!

24 opmerkingen:

  1. Ik heb vandaag toevallig gezien dat KBC experimenteert met Skype en dit naar aanleiding van het autosalon. Je kunt via www.bankseeingtour.be naar een minisite rond het autosalon waarop surfers via Skype met een KBC-adviseur in contact kunnen komen.

    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is interessant! Naar mijn beste weten is dit de eerste keer dat een groot bedrijf Skype op een dergelijke manier inzet (correct me if I'm wrong).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem8:45 p.m.

    Goede vergelijking! Ik gebruik zelf Voipbuster maar moet zeggen dat de kwaliteit soms toch wel achter blijft bij Skype, maar wat wil je als het gratis is :)
    Voor een vergelijking van tarieven per land en een overzicht welk programma je moet gebruiken om naar bepaalde landen "gratis" te kunnen bellen kun je kijken op www.voipproducts.eu

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem10:06 p.m.

    In bovenstaande rij mist http://www.parlino.com

    De tarieven van Parlino zijn bijna 30% lager dan Skype... en ook mijn ATA box werkt met Parlino. Dus gewoon bellen via de telefoon, wel zo makkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de reactie. Op het moment van schrijven (in Januari) was Parlino nog niet geïntroduceerd. Pas in Maart is deze dienst op de markt gebracht: http://skype-buzz.blogspot.com/2006/03/tele2-gaat-concurrentie-met-skype-aan.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem8:30 p.m.

    kwam net deze site tegen: www.voipvergelijking.nl , misschien dat je daar wat aan heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem2:07 p.m.

    Hallo lezers,

    even één vraagje, misschien ben ik dom maar één ding is me niet helemaal duidelijk. Ik heb internet via @home, ook telefoon heb ik via deze aanbieder. Als ik nu een programma als voipbuster of voipstunt installeer en ga gebruiken om te telefoneren betaal ik dan ook nog iets aan mijn eigen telefoonaanbieder??

    Ik hoop op een reactie, alvast bedankt!

    Groetjes, Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee, omdat al het verkeer over je internet verbinding loopt hoef je aan je telefoonaanbieder niets te betalen.

    Overigens kán het zo zijn dat bij extreem veelvuldig gebruik dataverkeerskosten door je internet provider in rekening worden gebracht, bij normaal gebruik zal dit overigens nooit gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem4:49 p.m.

    ik mis: www.budgetphone.nl
    www.abeltelecom.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. de laagste tarieven voor mobiel nederland voipcheap.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem2:38 p.m.

    Nog niet van Yubari gehoord. Biedt reeds geruime tijd adsl en VoIP aan voor bedrijven, en nu ook aan particulieren. Superprijzen, en heel goede service vind ik zelf... Heel veel mogelijkheden en goede kwaliteit. Je merkt niet eens dat je over het Internet aan het bellen bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem7:23 a.m.

      weet u misschien op welke website ik informatie kan vinden over Yubari

      Verwijderen
  13. Anoniem7:19 p.m.

    en 3Starsnet? bv. 0.09eur/min naar belgische mobiele nummers!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem11:44 a.m.

    Het grote nadeel van Skype is dat Skype niet het open sip protocol ondersteunt. In plaats daarvan gebruikt ze een eigen gesloten protocol. Daardoor is het volgens mij onmogelijk om Skype in te stellen op voip modems, zoals bijvoorbeeld Fritz!box. De pc moet dus constant aan staan wil je bereikbaar zijn via Skype. En dat is voor mij een onwerkbare situatie, want ik wil gewoon via mijn normale dect telefoonsetje kunnen bellen en de pc uit kunnen schakelen als ik de pc niet nodig heb.
    Inmiddels gebruik ik Voipbuster en dat bevalt mij uitstekend moet ik zeggen. Ik kan nu mijn Fritz!box gebruiken en daaraan gekoppeld mijn dect set. De geluidskwaliteit vind ik goed en niet te onderscheiden van analoge telefonie.
    Bye bye Skype...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem2:18 p.m.

    Een van de beste en voordeligste aanbieder staat niet op uw lijst: Poivy. Nederland vaste lijnen gratis en mobiele nummers alleen 9 eurocent!
    Link:
    http://www.poivy.com/en/calling-rates.html

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem11:02 a.m.

    Een goede aanbieder van kwalitatieve diensten en goede support: www.voipr.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem12:25 p.m.

    NIEUWE EEND IN DE BIJT??
    Op RTL7 teletekst pag. 477 adverteert FASTVOIP.COM met voordelig bellen (gratis via internet, goedkoop SMS, goedkoop naar buitenland). Volgens hun website zijn ze voordeliger dan Skype . . . Hoe evalueert u deze "nieuwe eend in de bijt"?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem12:37 p.m.

    Het lijkt erop dat FastVoIP.com zoals bijvoorbeeld VoIPBuster.com een zgn. Betamax kloon is (maken dus gebruik van dezelfde techniek). Over het algemeen is mijn ervaring dat de gesprekskwaliteit naar vaste/mobiele nummers bij Betamax SIP providers een stuk beter is dan bij Skype, het is dus zeker de moeite waard om FastVoIP eens te proberen.

    Met 18 cent per minuut naar mobiele nummers is FastVoIP ook nog eens heel goedkoop (30 cent per minuut bij VoIPBuster/VoIPStunt en 25 cent bij Skype).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem9:00 p.m.

    Ik ben me aan het verkennen en natuurlijk op zoek naar een goedkoop alternatief voor mijn KPN belminuten.

    Ik had verwacht bij de Voipaanbieders goedkoper uit te zijn maar zie bij b.v. Voipbuster en Voipstunt prijzen voor bellen naar mobiel van 0,26€/min.

    KPN heeft een tarief van 0,16€/min.

    Snap ik iets niet?
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem2:37 p.m.

    Voipbuster en voipstunt zijn wel de duurdere aanbieders wat betreft bellen naar mobiel in nederland. De goedkoopste die ik tot nu toe gevonden heb is 12voip en smsdiscount hier bel je voor resp 6,5 cent per minuut (wel starttarief van 3 cent) en 8,5 cent (zonder starttarief) Bij voipstunt en voipbuster is dit 25 cent. De aanbieder is het zelfde en de kwaliteit ook.
    doe er je voordeel mee

    groeten Fewi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb hier nog een goedkopere optie: Megavoip

      Netherlands (Landline) € 0.006
      Netherlands (Mobile) € 0.035

      Verwijderen
  21. Geachte redactie,

    Wellicht ter aanvulling voor uw website, zijn de telefonie diensten van voizXL.

    Zeker gezien uw heldere overzicht en de mogelijkheden welke u uw lezer biedt, kan ook onze dienstverlening hierin opgenomen worden.

    www.voizxl.nl

    Wij verzorgen voor hoofdzakelijk het MKB en MKB + een zakelijke telefonie oplossings, middels een 100% hosted VOIP oplossing. Met onze OPTA vergunning zijn we in staat een stabiel platform te bieden. Tevens kan ons traject modulair en op maat worden opgezet.

    Indien u meer informatie wilt, kunt u mij bereiken op de onderstaande contactgegevens.

    Met vriendelijke groet,
    Paul Sanders

    paul.sanders@voizxl.nl
    0346-583091

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Arnaud8:29 a.m.

    Hoi allemaal,

    Voor het bellen naar het buitenland, mijn vrouw gebruikt Rebtel, dit is voor haar tot nu toe de goedkopste aanbieder voor het bellen naar een mobiel in de Filippijnen. Deze aanbieder heeft ook app's voor het gebruik van de diensten via internet op je mobiel.
    www.rebtel.com

    BeantwoordenVerwijderen